tarina uutinen | 10.11.2020

Kouvolan Lakritsin pelit starttasivat Lahdessa! Kuka myy lakritsia eniten kansainvälisillä markkinoilla? 

Kouvolan Lakritsin pelit Yrityskylä Yläkoulussa Lahdessa käynnistyivät marraskuun ensimmäisellä viikolla, kun kymenlaaksolaiset nuoret pääsivät johtamaan Kouvolan Lakritsia kansainvälisillä markkinoilla.  

Tunnelma on jännittynyt Karhulan koulun ysiluokkalaisten saapuessa peliareenalle. Vierailua Yrityskylään on selvästi odotettu. Ennen Yrityskylä-pelipäivää oppilaat ovat käyneet koulussa läpi oppimateriaalin, jossa he ovat opetelleet liiketoimintaan ja yritykseen liittyvää sanastoa, harjoitelleet työelämään liittyviä taitoja sekä tutustuneet Kouvolan Lakritsiin yrityksenä. Oppilaat asettuvat paikoilleen kuulemaan alkuohjeistuksia ennen pelin käynnistymistä.  

Kaksi tuntia kestävässä pelissä oppilaat toimivat tiimeissä ja kilpailevat neljän kvartaalin ajan toisiaan vastaan siitä, kuka myy lakritsia eniten kansainvälisillä markkinoilla, ensin Italiassa ja sitten Yhdysvalloissa. Pelin aikana oppilaiden on muun muassa laskettava myyntihinta tuotteilleen, tehtävä tuotanto- ja investointipäätöksiä sekä osallistuttava neuvottelutilanteisiin asiakkaiden kanssa. Peliin on lisäksi käsikirjoitettu yllättäviä tapahtumia ja mainehaasteita, joihin oppilaiden on reagoitava. Pelin voittaa se tiimi, jolla on korkein maine ja hyvä liiketulos. 

Pelin juontaja huudahtaa mikkiin pelin alkamiseksi. Johtoryhmät rientävät omiin pisteisiinsä ja aloittavat myyntihinnan laskemisen ja yritystoiminnan pyörittämiseen tarvittaviilomakkeisiin tutustumisen. Tiimeillä on paljon suunniteltavaa sekä toimia, joiden eteen on tehtävä päätöksiä. Markkinointi- ja viestintäpäälliköt suunnittelevat tuotteensa markkinointia, jolla on mahdollista nostaa yrityksen tunnettuutta ja mainetta. Toimitusjohtajien täytyy miettiä, miten yritystoiminta saadaan vauhdikkaasti käyntiin. Tiimin 2 toimitusjohtaja palaa pankista lainaneuvotteluista.  

–Laina jäi vielä nostamatta, sillä pohdimme ensin, onko meillä sille oikeasti tarvetta, vai saisimmeko kaupan käyntiin pelkällä myynnillä. Kerroimme tässä kohtaa pankille, mitä teemme ja ketä johtoryhmässämme työskentelee, toimitusjohtaja kertoo.

Italialaisen asiakkaan Rizzo Marketin edustaja on saapunut areenalle ja esittää tiimien myyntipäälliköille ensimmäisen tarjouspyyntönsä. Myyntipäälliköt palaavat tiimeihinsä pohtimaan tarjouksen tuote-erälle myyntihintaa, toimitusaikaa sekä perusteluita, miksi asiakkaan kannattaisi ostaa juuri heidän tuotteensa. Rizzo Market on suuri tukkukauppa ja he arvostavat erityisesti nopeaa toimitusaikaa sekä tuoreita tuotteita.  Ensimmäinen neuvottelu starttaa italialaisen asiakkaan luona ja tiimin yksi myyntipäällikkö suuntaa myymään. Ensin keskustellaan toimitusajasta sekä perusteluista sille, miksi asiakkaan kannattaisi ostaa juuri heiltä. Myyntihinnasta neuvoteltaessa italialainen asiakas toteaa hinnan olevan heidän mielestään hieman korkea.  

–Tarjoatte hinnaksi 3700 euroa, mutta toivoisin kauppojen syntyvän 3300 eurolla, asiakas summaa.
–Emme valitettavasti voi myydä tuotetta siihen hintaan. Voimme tulla vastaan 3600 euroon, myyntipäällikkö toteaa vakuuttavasti. 
–3500 euroa, italialainen asiakas esittää vastatarjouksen. 
–3550 euroa ja se on viimeinen hintamme, ehdottaa myyntipäällikkö. Kaupat solmitaan 

On kvartaalitauon aika ja tiimien tehtävänä on nyt täyttää osavuosikatsaus. Kvartaalitauoilla tarkastellaan myös tiimien liiketulosta ja mainetta suhteessa toisiin johtoryhmiin. Ensimmäiset jes-huudot raikuvat, kun tiimit huomaavat menestyneensä markkinoilla.  

Kvartaalitauko on ohitse ja pelikello käynnistyy jälleen. Yllättävät tapahtumat valtaavat kuitenkin johtoryhmät, kun tehtaan pakkauskone hajoaa ja uusia osia joudutaan tilaamaan Australiasta. Arvokkaat osat ja kallis huolto vähentävät tiimien kassavaroja. Myyntihinta on laskettava pikaisesti uudelleen, jotta kulut saadaan katettua.  

Ensimmäisen kahden kvartaalin jälkeen oppilaille avautuvat kaukomaiden markkinat. Lakritsia lähdetään myymään yhdysvaltalaiselle Parker’s -ruokakauppaketjulle ja samalla neuvottelukieli vaihtuu suomesta englanniksi. Pelin loppua kohden asiakkaan tilausmäärät nousevat ja tiimien tuotantopäälliköt joutuvat kiinnittämään erityistä huomiota varaston ja tuotannon riittävyyteen. Tiimin 3 myyntipäällikkö on suunnannut neuvotteluun.  

–Myymme aina takuuvarmasti tuoretta ja pehmeää lakua nopealla toimitusajalla, myyntipäällikkö kauppaa.

Kun hintakin on kohdillaan, ei asiakas voi kieltäytyä ja osapuolet sopivat kaupoista.  

Ennen pelin päättymistä tiimit kohtaavat vielä yllättävän tapahtuman, kun yrityksen verkkosivut joutuvat hakkereiden kyberhyökkäyksen kohteeksi. Onneksi yrityksen palkkaama tietoturvayksikkö saa tilanteen selvitettyä, mutta tiimien kassavarat vähenevät tämän johdosta.   

Pelikello lähestyy loppuaan ja juontaja ilmoittaa kilpailun päättyvän. Työpisteiden siivouksen jälkeen on aika tarkastella vielä viimeisen kerran tiimien liiketulosta ja mainetta vertailutaulukosta. Jännitys tiivistyy hetki ennen voittavan tiimin ilmoittamista. Hurraahuudot ja taputukset raikuvat ilmassa. Voittavan tiimin toimitusjohtaja kertoo heidän salaisuuden olleen ottaa vastaan kaikki tilaukset ja pitää hinta hyvänä. Voittava tiimi palkitaan asiaan kuuluvasti Kouvolan Lakritsin tuoreella ja pehmeällä lakritsilla sekä raikuvilla aplodeilla 

Pelin jälkeen kuuluu energistä puheensorinaa ja oppilaiden kasvoilla näkyvät innostuneet hymyt.  

–Oli tosi kivaa!
–Parasta oli voiton tunne.
–Me noustiin pohjalta. Käytiin melkein konkurssissa, mut saatiin pankkitili pidettyä plussalla!

On aika kiittää ja hyvästellä. Turvallista kotimatkaa!  

Kouvolan Lakritsi tavoittaa lukuvuoden 2020–2021 aikana 2000 alueen yhdeksäsluokkalaista, jotka kilpailevat toisiaan vastaan toimien Kouvolan lakritsin johtoryhminä kansainvälisillä markkinoilla.  Kouvolan Lakritsi on mukana myös Yrityskylä Alakoulussa Lappeenrannassa. 

Kirjoittaja on Yrityskylä Kaakkois-Suomen aluepäällikkö Elina Niskanen.

Katso myös ihastuttava video kuudesluokkalaisista lakutehtailijoista tästä!