Lähiruoka näkyy ja maistuu Pohjois-Pohjanmaan Yrityskylässä

Ravintola (2)

Osana jokaisen Yrityskylän pienoisyhteiskuntaa toimii ravintola ja kauppa. Pohjois-Pohjanmaan Yrityskylässä ne ovat paikalliset ravintola Puistola ja Osuuskauppa Arina.

Kun Yrityskylää rakennettiin Ouluun viime kesänä, ravintola Puistola ehdotti Yrityskylä-yhteistyötä yhteistyökumppanilleen Kasvishoville, joka on pohjoissuomalainen tuoretukku ja kasvisten jalostaja.

Puistolan ravintoloitsija Sari-Helena Forsmanilla oli haaveena saada tuoretukku mukaan Yrityskylään. Niinpä Yrityskylän koordinaattorit Jussi Ylitalo ja Päivi Mäkelä ideoivat yhdessä yritysten kanssa, miten tämä tosielämän asiakassuhde tuotaisiin parhaiten mukaan kuudesluokkalaisten oppimisympäristöön.

Jussi ehdotti oman alueen tuotannon nostamista esille ravintolan toiminnassa. Siitä kehkeytyi idea yhteisen teeman, lähiruuan, ympärille.

Päivi laati käsikirjoitukset Yrityskylän ravintolan ja S-marketin työntekijöiden päivittäisiksi tehtäviksi. Lähiruoka-ajattelu saatiin niihin hienosti mukaan.

Työntekijät muun muassa perehtyvät Yrityskylä-päivän aikana lähiruokaan ja kertovat siitä asiakkailleen. Ja kaupunginvaltuuston kokoontuessa ravintolan kabinetissa on tarjolla oman alueen tuotteita.

Kasvishovilla on laaja lähiruokaverkosto, joka mahdollistaa pienviljelijöiden tuotteiden pääsyn vähittäiskauppojen ja suurkeittiöiden valikoimiin. Sen vuoksi sekin päätti ottaa omat lähiruokakumppaninsa mukaan yhteistyöhön Yrityskylän kanssa.

Yrityskylän ravintolasta oppilaat saavat viedä kotiinsa Karinkannan uuniperunoita ja Arinan S-marketista löytyy lähiruokahylly, josta voi ostaa Yrityskylässä ansaitulla palkalla lähialueen tuotteita.

Myös lähiruokaketjua haluttiin tehdä tutuksi Yrityskylässä: millaisen matkan ruoka kulkee ennen päätymistään oppilaan lautaselle. Toteutuksen piti puhutella Yrityskylässä vierailijoita, niin pieniä kuin isoja.

Ketju kuvattiin lopulta suurelle taululle, jonka nikkaroivat paikallinen puuseppä ja graafinen suunnittelija. Taululla seikkailevat perunanviljelijä, tuoretukun työntekijä, lähiruoka-auton kuljettaja, koululainen, kaupan ”täti” sekä ravintolakokki.

Taulun hahmojen kasvojen kohdalla on aukot, joiden taakse vierailijat voivat asettua samastuakseen haluamaansa henkilöön – ja vaikkapa ottaa itsestään valokuvan!

Kasvishovi on ylpeä, että sen toiminta näkyy Yrityskylässä yhtä monipuolisesti kuin elävässä yrityselämässä. Yhteistyö tarjoaa hienon mahdollisuuden olla mukana kasvattamassa tulevaisuuden äitejä ja isiä, jotka vaikuttavat valinnoillaan pohjoispohjalaisen ruokakulttuurin säilymiseen.

3

Mari Nauha

 

Markkinointipäällikkö Mari Nauha, Kasvishovi Oy