blogi | 29.01.2019

Oppilaat innostuvat vahingossa LUMA-aineista

Olet 12-vuotias ja selailet työpaikkailmoituksia. Löydät ilmoitusten joukosta tuttuja toimijoita, mutta myös sellaisia, joista et ole koskaan kuullutkaan. Päätät kokeilla hakea Telian tietoturva-asiantuntijaksi, ABB:n tuotekehitysinsinööriksi ja Nokian Sales Manageriksi. Käyt työhaastatteluissa ja kerrot vahvuuksistasi ja kiinnostuksen kohteistasi. Haastattelut menevät hyvin ja saat lopuksi paikan Telialta. Kun saavut työpaikalle Yrityskylän oppimisympäristöön, teet pienois-Teliassa tehtäviä liittyen verkkotunnuksiin, roamingiin ja puhelimen tietosuojaan. Työporukassa sinulla on luokkakavereita, kuten toimitusjohtaja, joka vastaa yrityksen taloudesta, ja palveluvastaava, joka myy liittymiä ja vuokraa älylaitteita. Yhteistyö sujuu, asiakkaita riittää ja yrityksellänne menee hyvin. Tämä koulupäivä oli superhauska ja lisäksi tuli huomaamatta käytettyä luonnontieteellisiä oppiaineita.

Tämä voisi olla yhden oppilaan tarina, joka osallistuu koulunsa kanssa Yrityskylä-oppimiskokonaisuuteen. Valtakunnallisia LUMA-viikkoja vietetään tänä vuonna 17. kerran. Viikkojen tavoitteena on herättää kiinnostusta ja keskustelua luonnontieteiden, matematiikan, ympäristöopin ja teknologian opiskelusta, ammateista sekä alasta laajemmin. Yrityskylässä edistetään kiinnostusta käytännön kautta ja esimerkkejä tuodaan oikeista yrityksistä. Yrityskylään osallistuu vuosittain noin 65 000 oppilasta. Vaikka tämä on hurja määrä, innostustalkoisiin tarvitaan laajasti eri toimijoita. Lasten ja nuorten mielenkiinto herää, kun opetettavia aiheita käsitellään eri näkökulmista eri oppiaineissa.

Yritysyhteistyö tuo konkretiaa luonnontieteisiin

LUMA-aineita tarvitaan löytämään ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen, geopolitiikkaan, köyhyyteen, eriarvoisuuteen ja taloudelliseen vakauteen. Taidot näissä aineissa eivät ole kiinni sukupuolesta, mutta syystä tai toisesta tyttöjen kiinnostus lopahtaa ylemmillä luokilla. Koulujen ja yritysten välisen yhteistyön on todettu edistävän oppilaiden kiinnostusta luonnontieteellistä alaa kohtaan (Päivi Kousa, 2018). Yhteistyön kautta saadaan konkreettisia ja innostavia kokemuksia sekä esimerkkejä siitä, miten oppiaineiden sisältöjä sovelletaan käytännössä, eli miten ne näkyvät tosielämässä. Yritysyhteistyön on myös todettu vaikuttavan selvästi asenteisiin ja koulutyön saavutuksiin LUMA-aineissa.

Yritysyhteistyö on oiva askel avata nuorelle koko toimialaa ja antaa näkymää mahdollisuuksiin ja urapolkuihin, mitä toimialalla on tarjolla. Mahdollisuuksia on kouluvierailujen, TET-jaksojen ja kesätöiden puitteissa vaikka kuinka. Vastuullinen kesäduuni 2018 -tutkimuksesta selvisi, että kesätyöpaikkoja tarjonneet organisaatiot osaavat hyvin esitellä kesätyöläisille mahdollisia urapolkuja yrityksen sisällä. Yritys voisi tukea nuoren urasuunnittelua vielä enemmän ja paremmin avaamalla urapolkuja koko toimialalla.

Kysyessämme oppilailta siitä, mitä tietoja ja taitoja he ovat päässeet hyödyntämään Yrityskylä-päivän aikana, vain harva nimeää tietyn oppiaineen. Useimmat mainitsevat, että hauskinta on yhteistyö ja vastuun kantaminen omista työtehtävistä. Seuraavan kerran kun lapsi tai nuori pohtii, mitä hyötyä matematiikasta ja fysiikasta on arjessa, ole valmis heittämään esimerkkejä, vaikka yritysmaailmasta. Kehotamme jokaista pohtimaan asennettaan LUMA-aineita kohtaan. Vaikka et pohtisi päivätyöksesi fysiikan lakeja, voit LUMA-aineiden kautta kehittämän netin välityksellä lukea tätäkin kirjoitusta oikeastaan missä tahansa.

Heidi Enbacka, aluepäällikkö, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT

Terhi Ilmakari, People Specialist, Telia

Lue tästä, miltä ensimmäinen työpäivä pienois-Teliassa tuntuu. 

Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
Instagram