Yläkoulu

Miltä tuntuisi päästä johtamaan suurta kansainvälistä yritystä?

Peruskoulun yhdeksänsille luokille suunnatussa Yrityskylä Yläkoulu -oppimiskokonaisuudessa oppilaat valloittavat maailmanmarkkinat!

Tiimin liiketulos voi olla huippuluokkaa, mutta kestääkö maine? Ilmoita luokkasi mukaan ikimuistoiseen ja jännittävään pelipäivään!

1

Oppimiskokonaisuuteen ilmoittautuminen

Oppimiskokonaisuus koostuu opekoulutuksesta, viidestä oppitunnista sekä Yrityskylä-pelipäivästä. Yhteiskuntaopin opettaja tai opinto-ohjaaja varaa luokillensa 2,5 tunnin mittaisen pelitilanteen sivustomme ylävalikosta Ilmoittaudu-painikkeen takaa. Sivulta valitaan ensin oikea kylä, jonka takaa löytyy linkki ilmoittautumisiin.

Varatessaan luokalleen pelitilannetta opettaja ja opinto-ohjaaja ilmoittautuvat samalla opekoulutukseen. Opekoulutuksessa tutustutaan Yrityskylä Yläkouluun, ennen pelipäivää pidettävien oppituntien sisältöihin sekä itse peliin.

2

Oppitunnit ja oppimateriaali

Yrityskylä-pelipäivään johdattaa opetussuunnitelmaan perustuva sähköinen oppimateriaali, jonka opettaja saa opekoulutuksen jälkeen Yrityskylältä. Ensimmäinen ja toinen oppitunti on suunniteltu yhteiskuntaopin sisältöihin, kolmas ja neljäs opinto-ohjauksen sisältöihin. Viimeinen, pelipäivän jälkeen pidettävä reflektiotunti voidaan pitää kumman tahansa opettajan johdolla.

Oppitunneilla tiimiydytään, tutustutaan johdettavaan yritykseen, talouden käsitteisiin ja ilmiöihin, pohditaan vastuullista liiketoimintaa, omia ja tiimin vahvuuksia ja tulevaisuuden työelämätaitoja. Oppitunneilla myös laaditaan omalle tiimille strategia ja harjoitellaan pelissä eteen tulevia neuvottelutilanteita. Oppilaat toimivat samoissa tiimeissä koko oppimiskokonaisuuden ajan.

3

Pelipäivä

Pelipäivänä oppilaat toimivat 4-5 hengen ryhmissä kansainvälisen yrityksen johtoryhminä myyden sen tuotetta kansainvälisillä markkinoilla. Juontoineen peli kestää kaksi ja puoli tuntia varsinaisen pelin ollessa kahden tunnin mittainen. Peli jakautuu neljään kvartaaliin simuloiden yhtä yrityksen liiketoimintavuotta.

Johtoryhmien tavoitteena on päihittää muut joukkueet pyrkien mahdollisimman hyvään liiketulokseen ja maineeseen. Peliin on käsikirjoitettu yllättäviä tapahtumia, joihin johtoryhmien tulee reagoida. Pelin päätteeksi voittajajoukkueeksi julistetaan se johtoryhmä, joka on päässyt kolmen parhaan joukkoon liiketuloksessa ja jolla on näistä parhaat mainepisteet. Valmistautumisohjeet pelipäivään toimitetaan sähköpostitse opekoulutuksen jälkeen.

4

Jälkireflektio

Pelipäivän jälkeen koululla pidetään viides oppitunti, jossa arvioidaan omaa ja tiimin toimintaa oppimiskokonaisuuden aikana ja käydään yhdessä läpi Yrityskylä-pelipäivää. Reflektiotunnilla opettajat ja oppilaat vastaavat myös palautekyselyyn, jonka avulla kehitämme toimintaamme.