Päivä Yrityskylässä

Yrityskylä, yläkoulu, Tikkurilan kirjasto. Kuva: Lauri Rotko

Yrityskylä Yläkoulu, Tikkurilan kirjasto. Kuva: Lauri Rotko

Pelipäivä käsittää yhden puolen päivän (2,5 tuntia) mittaisen pelitilanteen. Pelitilanteisiin osallistutaan luokittain ja osallistujamäärä on maksimissaan 25 oppilasta. Oppilaat pelaavat oppitunneilla jaetuissa tiimeissä. Kussakin tiimissä on 4-5 oppilasta.

Saapuminen Yrityskylään

Yrityskylässä vieraillaan ilmoittautumislomakkeessa valittuna päivänä ja ajankohtana. Koulut vastaavat itse kuljetuksesta Yrityskylään. Yrityskylään on syytä saapua hyvissä ajoin ennen pelin alkua. Yrityskylän väki ottaa saapuvan ryhmän vastaan sekä vastaa päivän pyörittämisestä. Yrityskylän työntekijä kerää samalla opettajalta oppilaiden kuvausluvat ja oppitunneilta kerätyt ylimääräiset mainepisteet. Peli alkaa yhteisellä alkujuonnolla.

Pelin tavoite

Tiimit kilpailevat keskenään siitä, kuka johtaa yritystä maailmanmarkkinoilla parhaiten. Voittajatiimi on se, jolla on kolmen parhaan tiimin joukkoon yltävä liiketulos ja näistä parhaat mainepisteet. Voittoon tarvitaan onnistunutta strategiaa ja tiimin keskinäistä vuorovaikutusta.

Pelin eteneminen

Pelin tiimit eli johtoryhmät aloittavat toimintansa omassa kabinetissaan eli työtilassaan, josta löytyvät pelissä käytettävät tabletit ja muut tarvittavat varusteet. Peliä johtaa juontaja, joka vastaa pelin etenemisestä, ohjeistuksesta ja toimii tarvittaessa oppilaiden tukena.

Peli muodostuu neljästä kvartaalista eli vuosineljänneksestä. Tämä tarkoittaa, että johtoryhmät johtavat yrityksen toimintaa kuvitteellisesti vuoden ajan. Peliaikaa ohjaa pelijärjestelmässä näkyvä pelikello ja pelinjuontaja.

Johtoryhmien tehtävänä on neuvotella itselleen mahdollisimman hyviä kauppoja asiakasmaissa toimien samalla vastuullisena, maineikkaana yrityksenä. Peli perustuu vuorovaikutus- ja neuvottelutilanteisiin oman tiimin, asiakkaiden ja pankin välillä. Lisäksi keskeinen työväline on tabletti, jonka avulla johtoryhmien jäsenet valmistavat tuotteita ja toimittavat niitä asiakkaille, sekä seuraavat oman yrityksen rahavirtaa.

Pelin tilanne käydään yhdessä läpi kvartaalien välillä olevassa osavuosikatsauksessa. Katsauksen aikana juontaja käy läpi tiimien edistymistä graafien avulla. Peli päättyy tulosten tarkasteluun ja voittajan julistamiseen.

Pelipäivän jälkeen

Pelipäivän jälkeen opettaja saa sähköpostitse pelin lopputuleman jälkireflektiota varten sekä linkin palautekyselyyn, johon oppilaat ja opettajat vastaavat. Kyselyn pohjalta kehitetään Yrityskylän toimintaa.